Jak ušetřit za jídlo 2: Vaření

Největší díru v peněžence nezpůsobuje předražené jídlo, které vám chytře vnucují prodejci v supermarketech. Ale vy sami. Jídlem plýtvá naprostá většina Čechů. Za rok vyhodí 30­–100 kg potravin, jež by se daly ještě použít. A i s těmi, které nevyhodí, neumí chytře hospodařit. Neprojídejte svůj rozpočet. Naučte se ušetřit za jídlo, které máte doma.
Kuchař krájí rajčata na stole plném jídla
Naučte se chytře vařit a ušetřete nejen jídlo, ale především peníze.

Vařte zdravě a přitom levně

Teď, když už máme nakoupeno, se můžeme pustit do vaření. Žádné recepty ale nečekejte, ty necháme na vás. Zde vám ukážeme, jak se stravovat ekonomicky a na čem se v kuchyni dá ušetřit nejsnáze.

1. Sestavte si jídelníček

Znáte to, přijdete domů z nákupu s plnou taškou potravin, které jste nakoupili, protože byly zrovna ve slevě, vyskládáte je na linku a teprve začnete přemýšlet, co by z toho vlastně šlo uvařit. Spousta jídla se vám pak válí v lednici, zabírá místo a nakonec projde. Sestavte si jídelníček a podle něj nakupujte. Plánujte jej podle toho, co je zrovna v letáku na příští týden ve slevě.

Infobox: Jídelníček vám také pomůže pracovat s kaloriemi. Kulinářské improvizace totiž zpravidla spočívají ve smažení všeho na tuně oleje. Uvidíte, že při plánování bude jídlo pestřejší a výživnější, aniž byste museli řešit nějaké speciální diety. 

2. Potraviny využívejte celé

Naučte se potraviny využívat co nejefektivněji. Neloupejte brambory nožem, zbyde vám z nich polovina. Hnědé, rozbředlé banány jsou skvělé na jogurtové smoothie. Z odřezků masa a zeleniny si připravte vývar. A třeba z takové mrkvové nati se dá vyrobit skvělá náhražka pesta. Receptů na vaření ze zbytků najdete na internetu spousty.
Žena čichá k jídlu v hrnci
Věděli jste, že při vaření s pokličkou máte hotovo za čtvrtinu času?

3. Maso jen o svátcích?

Bezmasá jídla jsou levnější a mohou zachránit lidstvo před ekologickou katastrofou. Jestli jste ještě neviděli poslední dokument Davida Atenbourougha, tak honem na něj. Bojíte-li se, že vás masožravé okolí bude považovat za podivné vegetariány, odkažte se na tradici – naše prababičky také jedly maso jenom v neděli.

TIP: Maso nahraďte třeba na bílkoviny bohatými luštěninami. 

4. Pijte vodu, pijte pitnou vodu

Voda je zdravá a levnější než slazené nápoje. Co se týče té kohoutkové, zjistěte si, jak je na tom ta vaše s kvalitou a občas ji prokládejte pramenitou vodou, ať doplníte minerály.

Infobox: Balená voda je plná mikroplastů. Přestaňte se s ní tahat z nákupu. Pořiďte si raději filtrační nádobu. Uhlíkové filtry nejsou zrovna nejlevnější, v přepočtu na litr vás ale vyjdou stejně, jako hory pet lahví. Z vody odstraní vodní kámen, takže prospívají vám i vašim spotřebičům. 

5. Využívejte staré pečivo

Češi mají své staré dobré topinky, Poláci zapiekanki, Italové zase bruschettu. Nebo zkuste francouzský toust ve vajíčku s javorovým sirupem. Ze suchého pečiva se mnohdy dá vykouzlit lepší svačina než z toho čerstvého.

TIP: A co jiného se starými rohlíky? Nemáte-li chuť na zemlbábu, vždycky je můžete semlít na strouhanku. 

6. Vyrobte si vlastní polotovary

Kupovat polotovary v supermarketu vyjde draho. Nehledě na to, že jsou plné cukru a dalších konzervantů. Spoustu z nich si ale můžete vyrobit sami. V létě, kdy jsou rajčata nejsladší a nejlevnější, si připravte rajčatovou omáčku. Zavařte ji do sklenic, ty vyskládejte na regály do spíže a ze zásob pak můžete těžit celou zimu.

TIP: Místo ovocného jogurtu kupujte obyčejný bílý. V létě si do něj můžete přidat čerstvé ovoce a v zimě si jej dosladíte marmeládou. 

7. Na cesty si zabalte svačinu

Jídlo mimo domov leze do peněz. Pokud váš čeká pobíhání po venku, vezměte si s sebou něco na zub. Nemáte-li ve firmě závodní jídelnu, připravte si každý den oběd do krabičky, který si pak v kuchyňce ohřejete. I kávu či čaj si doma můžete přelít do termosky.
Krabička se svačinou
Neřešte na poslední chvíli, co budete během dne jíst, a připravte si svačinu s sebou.

8. Pěstujte si vlastní zeleninu a bylinky – udělejte si „jedlý balkon“

Zelenina ze supermarketu se s tou z vlastní zahrádky absolutně nedá srovnávat. Je bez pesticidů a chutná lépe už jen proto, že jste si ji vypěstovali sami. K tomu ale nepotřebujete mít nijak velkou zahrádku. Rajčata rostou dobře i na balkoně, bylinkám jako bazalce, pažitce či petrželce se pak skvěle daří za oknem. 

Infobox: Chcete-li se pustit do panelákového zahradničení, pořiďte si na balkon jeden pozinkovaný policový regál. Na něm můžete pěstovat vše od ředkviček, jahod a salátu přes okurky až po brambory v pytli. 

9. Při vaření šetřete energii

Šetřit se dá nejen na samotném jídle, ale i na energiích, které k jeho přípravě potřebujete. Proto při vaření vždy používejte pokličku. Nic vám nikde neprská a uvařeno máte na čtvrtinu času, to znamená za čtvrtinu ceny energií.

Plamen sporáku by měl ohřívat pouze dno hrnce. Když líže jeho stěny, utíká vám i více než polovina tepla do okolí. Také zbytečně neplýtvejte vodou. Na jedno vajíčko půl litr vody nepotřebujete.

TIP: Tlakový hrnec neboli papiňák šetří čas, energii a jídlo z něj si udrží více minerálů a vitamínů, díky čemuž  není jen zdravější, ale i chutnější. 
Bedýnka s bylinkami
Bylinkám a zelenině z vlastní zahrádky se nic nevyrovná, nemyslíte?!

10. Navařte do zásoby

Tohle už trochu souvisí s tématem, kterému se budeme věnovat v dalším pokračování článku Jak ušetřit za jídlo. S vařením je spousta práce. Když už vaříte, udělejte si zásobu. Nakupte si krabičky a přebytek v nich zamrazte na potom. Máte tak rovnou připravený třeba některý příští oběd do práce.

V poslední kapitole se dozvíte,  jak ušetřit za jídlo #3: Skladování


Zdroj fotografií: Depositphotos.com, BazarovéRegály.cz

Nejnovější články

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení