Jak bude vypadat moderní kancelář v roce 2021?

Koronavirus změnil pracovní návyky většiny z nás: práce se odbývá doma a kontakt s vnějškem probíhá přes emaily a videohovory. Návrat do normálu před pandemií už nečeká asi nikdo. Domácí kancelář s pracovním stolem zůstane běžnou součástí našeho soukromého majetku a naopak pracovní stůl, jejž jsme měli vyhrazený v práci, nám přestane patřit. Jak se na tyto změny připravit?
Pracovní stůl
Uklizený pracovní stůl je jedním ze základních předpokladů efektivní práce.

Home Office je nový standard: Jak se změní kancelářská práce v roce 2021?

Za jeden z pozitivních dopadů pandemie koronaviru se dá považovat urychlení proměny našich pracovních návyků a s tím spojená proměna pracoviště. Dlouhodobý, třeba i celofiremní home office evidentně fungovat může. Přináší nesporné výhody, jichž se nikdo z nás teď už nechce jen tak vzdát, ale má také pár nevýhod.

Některé věci prostě řešit na dálku nejde – fyzický kontakt se nedá nahradit – a i zaměstnanci si začínají uvědomovat, že pohodlí domova není vždy tak pohodlné. Home office vyžaduje dobrou pracovní morálku a psychickou odolnost. Být celý den zavřený v jedné místnosti a přitom umět přepnout mezi domovem a prací může být pro někoho dost těžké.

Nadpoloviční většina všech kancelářských pracovníků si proto přeje kombinovat práci doma a v kanceláři (pro takový úvazek se vžil termín „hybridní práce“). Co to znamená pro vaše firemní pracoviště a co to znamená pro váš dům?

Hot-desking a desk-hoteling – žhavé trendy sdílených stolů

Oblíbenou odpovědí firem na hybridní práci jsou hot-desking a desk-hoteling. Jde o termíny pro sdílený stůl. Ten první funguje na principu „kdo dřív přijde, ten dřív mele“, ten druhý počítá s předchozí rezervací.

Trend sdílených stolů vznikl dávno před koronavirem – měl především pomoci efektivnější spolupráci mezi týmy z různých oddělení, jejichž členové se mezi sebou potkávali nad společnými projekty. S pandemií ale získal zcela nový smysl.

Ve chvíli, kdy zaměstnanci chodí do práce jen v některé dny nebo třeba pouze na chvíli, už nemá cenu všem držet vlastní pracovní plochu. Náklady na vybavení kanceláře se sníží a efektivita zvýší.

Na vás, jakožto pracovníka, to ale klade jeden velký požadavek: stůl si po práci musíte uklidit. Žádné fotky dětí, osobní hrnečky s nápisem „poslední dokonalá žena“ nebo „raději bych šel na pivo“, žádní plyšoví maskoti. Všechno musí ze stolu pryč. Z toho důvodu je dobré mít na své věci připravený uzavíratelný úložný box, který si bezpečně schováte do police v šatně.

Infobox: Máte strach, že se na sdíleném stole potkáte s větším množstvím bakterií a virů? Opak je pravdou. Pevně přidělené stoly a kancelářské židle bývají špinavější než leckterá toaleta. Z jakého důvodu? Protože na nich zaměstnanci nechávají rozdělanou práci a všechny výše zmíněné osobní předměty a uklízečkám je nakázáno, aby se jich nedotýkaly. Sdílené stoly se naopak po každém povinně dezinfikují. 
Rámeček na fotky a box na osobní věci
Studie ukazují, že „zabydlená práce“ vede k lepší náladě i efektivitě. Svých osobních předmětů se proto nevzdávejte. Pořiďte si na ně úložný box.

Jak se neutopit v home office? 8 tipů na dobře zorganizovanou domácí kancelář

Nováčci v home office už možná zjistili, jak je těžké si doma udržet pracovní morálku. Důležité je nezvyknout si pracovat z gauče a nezůstávat po snídani sedět s počítačem u kuchyňského stolu.

Základem je domácí kancelář, tedy jasně vytyčené, ohraničené místo pro práci. Nemusí to být zrovna prostorná pracovna, bohatě stačí jeden roh pokoje nebo místo u okna, kam postavíte pracovní stůl. A co dál? Máme pro vás pár organizačních tipů na to, jak úspěšně pracovat z domova.

  1. Myslete na to, co se nachází za vašimi zády. Práce z domova mimo jiné znamená časté videohovory. Umístění vaší kanceláře, respektive prostor nalézající se přímo za ní, berte tudíž jako svou vizitku.

  2. Střídejte sezení a stání. Kromě polohovatelné kancelářské židle si pořiďte i polohovatelný stůl. Zlepšíte si krevní oběh i držení těla a snižujete riziko obezity a cukrovky.

  3. Opatřete si kvalitní osvětlení, obzvláště nemáte-li možnost sedět u okna nebo pracujete-li po večerech. Vedle stolní lampy je ideální zavěsit nad stůl bodové stropní svítidlo s inteligentní žárovkou, jež bude měnit barvu světla podle denní doby. Šetříte tak svoje oči a nerozhodíte si spánkový režim.

  4. Nenechte se rušit okolím ­– poslouchejte muziku. Připravte si dostatečně dlouhý playlist, ať netrávíte zbytečně moc času přepínáním mezi skladbami. Kupte si uzavřená sluchátka s velkými mušlemi, jež vás nebudou tlačit na uši.

  5. Všechny potřebné dokumenty mějte hned po ruce. Faktury a smlouvy nedávejte mezi knížky do knihovny, nechoďte pro ně do vedlejšího pokoje, kde vás bude rozptylovat tisíc dalších věcí. Pokud vám nestačí šuplíky ve stole, pořiďte si na ně regál menších rozměrů. Takový naleznete např. v kategorii regálů do spíže.

  6. Nainstalujte si digitálního asistenta (Siri, Cortanu, Alexu či Google), který vám ušetří čas při vyhledávání a přepínání mezi okny a bude vám také včas připomínat důležité schůzky.

  7. Naučte se používat tlačítko „Nerušit“. Zaměstnavatelé mají občas tendenci brát home office jako plovoucí pracovní dobu a nezdráhají se posílat práci i pozdě odpoledne. Nestyďte se jim říci, že máte padla. Na emailu si můžete nastavit automatickou odpověď, jež to vašemu šéfovi, kolegům i klientům taktně vysvětlí.

  8. Udržujte si pořádek na pracovní ploše, té fyzické i té virtuální. Nepořádek zvyšuje stres a zhoršuje soustředěnost. Vrhněte se na úklid podle Marie Kondo. Ten je sice určen primárně pro domácnost, s trochou fantazie se dá ale aplikovat i na kancelář, nebo dokonce i pracovní plochu a složky ve vašem počítači.

Stůl a regál v kancelářiMějte své dokumenty vždy po ruce. Zorganizujte si svůj prostor tak, aby vám umožňoval co největší efektivitu práce.


Zdroj fotografií: Depositphotos.com

Nejnovější články